De spoorweg is een fascinerend object en in "vrije natuur", dus op het spoor op ware grootte, al iets bijzonders. Op deze pagina's laat ik de locomotieven en treinen zien die ik voor de camera heb gekregen. Maar ook links en rechts van het spoor zijn er indrukken die hier getoond worden. Oude seininstallaties of stations, "vergeten" spoorlijnen die door de natuur worden terugveroverd (zoals iemand op een website schreef: "DB Groen") vormen een contrast met de voertuigen. Wat wordt getoond? Locomotieven, motorwagens, goederen- en personenwagens, stationsgezichten en seinhuizen. Ook het openbaar vervoer in de vorm van trams en metro's mag niet ontbreken. Daarnaast de trieste beelden van opgegeven installaties, die in de loop der tijd overbodig werden en tegenwoordig meer als recreatiegebied dienen.
De meeste foto's komen uit Berlijn, Leipzig en de omgeving (Lausitz, Elbe-Elster, Oberhavel, Havelland, Prignitz, Potsdam, Thekla, Dresden). Ook het grensgebied Polen-Duitsland respectievelijk Tsjechië wordt bezocht, omdat hier steeds weer interessante treinen te zien zijn.
Inzet vindt plaats met een Canon EOS 400D, EOS 1000D en een Pentax K100D. Objectieven zijn van Canon, Pentax, Sigma en Tamron. Nabewerking van beelden, indien nodig, gebeurt met het programma
Gimp. Het programma is beschikbaar voor Windows en Linux.
De beelden van
automatisch vertaald